Akvareller 

De flesta av dessa akvareller är i format 36x48 cm (men även större och mindre) på 600 gram Hahnemühle akvarellpapper. Vissa finns förutom som original även som fine art prints - klicka på respektive bild för att se vilka som finns som numrerade prints i begränsad upplaga.

Säljer inramanade original, inramningen är omsorgsfullt utförd av Mats Ramare hos Almås Ram och bild i Uddevalla. Kontakta mig för pris.

Några ord om tekniken jag använder 

Jag målar på riktigt härligt tjocka akvarellpapper med flytande akvarell i tub av märket Daniel Smith. Genom att lägga färgen i lager på lager bygger jag upp massor av pigment. Med en lite strävare pensel ”borstar” jag bort färg, eller flyttar färgen för att få skiftningar och gränser. Sen lägger jag på fler lager färg och gör om processeduren med att borsta bort färg. På så sätt jobbar jag fram nivåer och skiftningar av färger och former som blir till motiv. Processen är intuitiv, jag litar på att motivet växer fram genom att vara i samklang med det jag ser och känner medan jag målar. På så sätt kan jag ha en idé när jag börjar måla, men under resans gång blir det något annat. Eftersom mitt sätt att måla är långsamt, jag sitter länge med varje bild, blir det som en inre samtal med mig själv om vad som vill utryckas. Jag pendlar mellan en klar medveten vilja och att ge utrymme för det jag inte alls kan tänka fram. Är nyfiken på det som kan komma fram under mina medvetna lager om jag öppnar för det omedvetna och är lyhörd. Att helt enkelt sitta med penseln och meditativt låta motivet ta form genom min lager-på-lager-metod.

En sak till är avgörande för sättet jag målar och det är två principer jag utgår från:

  1. Jag kan inte göra fel.
  2. Aldrig ge upp på en målning.
Jag har alltså bestämt mig för att jag inte kan göra fel och att aldrig överge en målning. Hur tokigt det än ser ut, hur fult jag än tycker att det blir, så fortsätter jag att måla. För under processen tycker jag många gånger att det känns hopplöst, det blir fel och fult och jag är full av tvivel. 

Men. Eftersom jag bestämt mig för att inte överge det jag påbörjat så sitter jag kvar med min målning och varje gång lönar det sig, sakta växer det fram något jag kan stå för, även då jag några dagar tidigare hade dömt ut både bilden och mig själv. Dessa två principer är avgörande för min process att skapa. 

Symboliska tolkningar 

Har börjat publicera tolkningar av mina målningar i bloggen. Jag lägger upp successivt, klicka här så kommer du till bloggen.

Vad är det jag målar egentligen?

Inre stormar och stilla förnimmelser. Kanske är det vad jag målar…Det är ett äventyr att försöka följa med i det som tar form på papperet. Det finns ju ingen sanning, kanske är det bara färg och mönster platt på ytan. Men med fantasins hjälp blir det något mycket mer, motiven ger liv åt fria associationer och jag tänker och känner att när jag försöker förstå det jag målar, förstår jag något om mig själv och kanske något om att vara människa. Om inte annat så gör det mig glad och inspirerad. Det finns något så lustfyllt och pirrande när fantasin flyger, det känns så mycket att jag väljer att tro på att det har betydelse ☺️🩵🎈

När jag funderar över mina målningar utgår jag ofta från tankar och idéer från tänkare, filosofer, psykologer, poeter och författare. Jag älskar sagor, fabler, myter, symboliska berättelser som leker med vad det innebär att vara människa. Psykologi, särskilt psykodynamiska perspektivet och gestaltterapi är grymt spännande och förklarar vad det är att vara människa på ett sätt som hjälper mig att läka och att utvecklas. Jag tror att även det märks i det jag målar. Och visst finns där ett andligt sökande efter liksom meningen med allt.

Bildanalyser finner du i bloggen

Symboler och arketyper

Tänkares insikter, som till exempel Carl Jung och hans fokus på det omedvetna och arketyperna, har hjälpt mig att förstå varför vissa symboler och motiv dyker upp i mina målningar. Och jag ser att många av mina motiv har drag av mytologin, där ju gemensamma teman och berättelser hjälper mig att utforska vad det innebär att vara människa.

Färger

Färger är en hel värld där olika nyanser och hur de påverkar varandra förmedlar så väldigt mycket. Varje färg har en egen historia, en egen poesi och klang och det finns både vetenskapliga och lekfulla sätt att förhålla sig till och beskriva färgernas energi och budskap. Jag tar mig friheten att associera fritt kring färger med viss inspiration i Goethes förhållningssätt till nyanser. Kolla gärna Veckans färg 🎨

Psykologi och existentialism

Gestaltterapin, bland annat genom Perl Fritz, liksom Oshos idévärld, visar mig värdet av stor närvaro och att våga släppa taget och flyta med… När jag målar försöker jag vara öppen för vad som vill komma fram, utan att tänka för mycket. Ofta märker jag i efterhand att jag har målat det jag själv längtar efter och behöver – som till exempel styrka, mod, trygghet eller kanske bara vila.

Jag är också influerad av existentialismen, där frågor om frihet, rädsla, gemenskap kontra ensamhet och mening ofta smyger sig in. Ibland funderar jag över vilka val vi gör och hur vi skapar mening. Är vi människor medvetna om varför vi gör som vi gör, eller finns det orsaker utanför det vi kan begripa med vår mänskliga hjärna? Att sitta länge med pensel i handen och låta tanken löpa fritt samtidigt som jag målar, blir ett sätt att utforska dessa frågor utan att behöva hitta några definitiva svar.


Henriks musik

Medan jag målar sitter jag nästan alltid i studion där  Henrik improviserar vid pianot eller vid synten och gör musik. Mitt målandet är därför helt klart präglat av de harmonier och toner som han fyller rummet med. Hur det sedan syns konkret i bilden vet jag faktiskt inte, men eftersom hans musik påverkar min sinnesstämning har jag en stark känsla av att det liksom vävs in i penseldrag och färgval.

Jag vet oftast inte exakt vad jag skapar förrän det är klart, och först då börjar jag förstå vad jag har längtat efter eller försökt uttrycka. Men även om jag analyserar mina målningar, vet jag att det finns djupare lager som jag kanske aldrig helt kommer åt medvetet, och det är en del av spänningen i att måla.


Öppet såklart

Det är också viktigt för mig att den som ser mina målningar får lita på sin egen känsla. Vi bär alla med oss våra egna erfarenheter, så färger och former kan såklart betyda något helt annat för dig än vad de gör för mig. Jag tror som sagt  på kraften i myter och poesi, och att de kan tala till oss på olika sätt beroende på var vi befinner oss i livet. Det gör måleriet till något levande och öppet för tolkning.